کد مطلب:1515 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

مسایل متفرقه


1365- مـسـافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلی اللّه علیه وآله و مسجد كوفه بلكه در تمام شـهـر مـكه و مدینه و كوفه نمازش را تمام بخواند و نیز مسافر می تواند در حرم حضرت سید الشهداء علیه السلام تا مقدار بیست و پنج ذراع دورتر از قبر مقدس نمازش را تمام بخواند.



1366- كـسـی كه می داند مسافر است و باید نماز را شكسته بخواند , اگر در غیر چهار جایی كه در مساله پـیش گفته شد عمدا تمام بخواند نمازش باطل است , و همچنین است اگر فراموش كند كه نماز مسافر شكسته است و تمام بخواند , ولی در صورت فراموشی اگر بعد از وقت یادش بیاید قضا لازم نیست .



1367- كسی كه می داند مسافر است و باید نماز را شكسته بخواند , اگر سهوا تمام بخواند چنانچه در اثناء وقـت مـلـتفت شود , باید نماز را اعاده كند و اگر پس از گذشت وقت ملتفت شود باید بنابر احتیاط قضا نماید.



1368- مسافری كه نمی داند باید نماز را شكسته بخواند , اگر تمام بخواند نمازش صحیح است .



1369- مـسـافری كه می داند باید نماز را شكسته بخواند اگر بعضی از خصوصیات آن را نداند , مثلا نداند كـه در سـفر هشت فرسخی باید شكسته بخواند , چنانچه تمام بخواند و در وقت بفهمد , بنابر احتیاط لازم باید اعاده نماید و چنانچه اعاده نكرد قضا نماید , ولی اگر در خارج وقت بفهمد قضا ندارد.



1370- مـسافری كه می داند باید نماز را شكسته بخواند , اگر به گمان اینكه سفر او كمتر از هشت فرسخ اسـت تـمـام بـخـوانـد , وقتی كه بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده , نمازی را كه تمام خوانده , باید دوباره شكسته بخواند و اگر بعد از اینكه وقت گذشته بفهمد قضا لازم نیست .



1371- اگر فراموش كند كه مسافر است و نماز را تمام بخواند , چنانچه در وقت یادش بیاید , باید شكسته بجا آورد و اگر بعد از وقت یادش بیاید قضاء آن نماز بر او واجب نیست .



1372- كسی كه باید نماز تمام بخواند , اگر شكسته بجا آورد در هر صورت نمازش باطل است , هرچند - بنابر احتیاط - مسافری باشد كه قصد ماندن ده روز در جایی داشته و به جهت ندانستن حكم مساله نماز را شكسته خوانده است .



1373- اگـر مشغول نماز چهار ركعتی شود , و در بین نماز یادش بیاید كه مسافر است یا ملتفت شود كه سـفـر او هشت فرسخ است , چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته , باید نماز را دو ركعتی تمام كند و اگر به ركـوع ركـعت سوم رفته نمازش بنابر احتیاط باطل است و در صورتی كه به مقدار خواندن یك ركعت هم وقت داشته باشد , باید نماز را دوباره شكسته بخواند.



1374- اگـر مسافر بعضی از خصوصیات نماز مسافر را نداند , مثلا نداند كه اگر چهار فرسخ برود و چهار فـرسـخ بـرگردد باید شكسته بخواند چنانچه به نیت نماز چهار ركعتی مشغول نماز شود و پیش از ركوع ركـعـت سـوم مـسـاله را بفهمد باید نماز را دو ركعتی تمام كند و اگر در ركوع ملتفت شود نمازش بنابر احـتـیاط باطل است و در صورتی كه به مقدار یك ركعت هم از وقت مانده باشد باید نماز را از سر شكسته بخواند.

1375- مـسـافـری كـه بـایـد نماز را تمام بخواند , اگر به واسطه ندانستن مساله به نیت نماز دو ركعتی مـشغول نماز شود و در بین نماز مساله را بفهمد , باید نماز را چهار ركعتی تمام كند و احتیاط مستحب آن است كه بعد از تمام شدن نماز دوباره آن نماز را چهار ركعتی بخواند.



1376- مـسـافـری كـه نـمـاز نخوانده , اگر پیش از تمام شدن وقت به وطنش برسد یا به جایی برسد كه مـی خـواهـد ده روز در آنـجـا بماند , باید نماز را تمام بخواند و كسی كه مسافر نیست , اگر در وقت نماز نخواند و مسافرت كند , در سفر باید نماز را شكسته بخواند.



1377- اگر مسافری كه باید نماز را شكسته بخواند , نماز ظهر یا عصر یا عشای او قضا شود , باید آن را دو ركعتی قضا نماید اگر چه در غیر سفر بخواهد قضای آن را بجا آورد.



و اگر از كسی كه مسافر نیست یكی از این سه نماز قضا شود , باید چهار ركعتی قضا نماید اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نماید.



1378- مستحب است مسافر بعد از هر نماز شكسته سی مرتبه بگوید : سبحان اللّه والحمد للّه ولا اله الا اللّه واللّه اكبر و در تعقیب نماز ظهر و عصر و عشا بیشتر سفارش شده است .



بلكه بهتر است در تعقیب این سه نماز شصت مرتبه بگوید.